onsdag 25 november 2009

Kroppen

För mig är kroppen absolut inte helig. Faktum är att det inte finns speciellt mycket jag ser som heligt längre. Däremot ser jag min kropp som min bästa vän. Den enda som kommer följa med mig vart jag än går och vad jag än gör, hela livet.

Så varför skulle jag ignorera kroppens vilja, dess instinkter och behov, för "förnuftiga" beslut (som oftast inte är speciellt produktiva i längden)? Den får inte alltid bestämma, men jag kommer alltid att lyssna på den.

Att jämföra min kropp med retuscherade modeller vore inte bara skrattretande löjligt, det vore ett svek också. Att ge kroppen vad den vill ha (mat, värme, träning, vila) är kärlek. Och det är absolut något den förtjänar.

Min kropp är perfekt för att den fungerar fortfarande. Den ger mig vad jag vill ha och jag försöker ge den vad den vill ha - vi har helt enkelt ett väldigt bra teamwork!

Och dom som försöker komma emellan detta, med sina teorier eller "logiska" (= intellektuella) argument, kan ju bara gå och hänga sig på en gång. För dom har verkligen missat något riktigt stort.


Googlad bild.

5 kommentarer:

  1. VA BRA SKRIVET! (jag trodde först att det var du på bilden)

    SvaraRadera
  2. Hehe nejdå.. men det var en snygg bild, indeed! ^^

    SvaraRadera
  3. Kropp och Själ ger helhetssyn
    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_157297.svd

    SvaraRadera
  4. M-L Hellénius28 november, 2009

    Stillasittande farligt även om man motionerar
    http://www.tappa.se/pages/GP/Article.aspx?ID=19

    SvaraRadera
  5. Ok, nu vet jag inte riktigt vad som har hänt här. Om någon vill klistra in länkar istället för att skriva en egen kommentar på mina inlägg, så får ni gärna förklara på vilket vis ni...

    1) tycker att det har något samband med det jag skrev till att börja med
    2) vad ni vill poängtera för mig med länken
    3) hur ni överhuvudtaget kan tro att internetlänkar på något vis skulle vägra tyngre än en egen, personlig åsikt.

    Tack.

    SvaraRadera