lördag 8 maj 2010

Serieteckningar

Jag har alltid tagit extremt illa upp de gånger någon vräkt ur sig kommentaren att mina bilder påminner dom om serieteckningar. Mest för att jag alltid har förknippat serietidningar som någonting man köper för 20 spänn på konsum (för att man har ungar eller bara vill fylla ut varukorgen..) och sedan kastar i skräpkorgen efter att ha ögnat igenom sista sidan.

Detta visade sig mest handla om fördomar och okunskap. Såklart. Det vet ni säkert redan. Efter att ha kollat på "seriegalleriet" och sett vilka hutlösa summor en serietecknare kan få för en orginalbild så har jag blivit tvungen att omvärdera saken! Om en sådan kostar mer än vad en svår tavla som sitter upphängd på ett officiellt museum gör så måste det väl ändå räknas som "riktig konst"? Eller...?

"Teddys jul" av Rune Andréasson, endast 15000 spänn... Hmmm!

3 kommentarer:

  1. Meh! Serier kan ju helt utan tvekan vara konstverk, även om jag är mer inne på amerikanska action-serier då...

    SvaraRadera
  2. Åh, några av de artister som jag gillar mest är serietecknare...jag läste en litteraturvetenskaplig kurs som hette "Tecknade serier" eller liknade, en del av tecknarna som vi stötte på där var alldeles otroligt nyskapande och kreativa, och sågs nästan som gudar av sina fans. Tycker inte du ska ta illa upp!

    SvaraRadera
  3. Ni har så rätt, kloka människor!

    Jag ger mig!

    SvaraRadera